Zamieszczone poniżej materiały pełnią jedynie funkcję informacyjną. Serwis uher.pl nie bierze odpowiedzialności za żadne działania wykonane na podstawie poniższych aktów prawnych. Jedynym źródłem prawa w Rzeczpospolitej Polskiej są akty prawne ogłaszane i wydawane w "Dzienniku Ustaw" i "Monitorze Polskim", a w przypadku prawa lokalnego uchwały Rady Miejskiej.
Uchwała nr 0150/XXIX/178/08
Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich
z dnia 10 lipca 2008 roku
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Oborniki Śląskie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 236 poz. 2008 ze zmianami) uchwala się
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY OBORNIKI ŚLĄSKIE
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin niniejszy określa:
1. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości. 2.Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach użytku publicznego. 3.Rodzaje pojemników do gromadzenia odpadów. 4.Zasady i sposoby gromadzenia odpadów. 5.Częstotliwość i zasady wywozu odpadów. 6.Zasady prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. 7.Inne wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy wynikające z Planu Gospodarki Odpadami Gminy Oborniki Śląskie. 8.Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe. 9.Zasady utrzymywania i chowu zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej. 10.Obowiązek deratyzacji. 11.Obowiązki odbiorcy odpadów.
Rozdział II WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENACH NIERUCHOMOŚCI
§ 2
Właściciele nieruchomości oprócz obowiązków określonych w ustawie zobowiązani są do: 1. Utrzymywania porządku i czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego nieruchomości oraz pojemników na odpady i zbiorników bezodpływowych, w które wyposażona jest nieruchomość. 2. W szczególności właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
a) likwidacji śliskości chodników położonych wzdłuż nieruchomości poprzez posypywanie piaskiem, który należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania;
b) usuwania sopli lodu, nawisów śniegu z dachów i gzymsów w budynkach niezwłocznie po ich powstawaniu;
c) usuwania gałęzi drzew i krzewów zwieszających się nad chodnikami lub zawężających ciągi komunikacyjne i utrudniających funkcjonalne wykorzystanie przejść lub zagrażających życiu i zdrowiu.
§ 3
1.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania drzew i krzewów w stanie zapobiegającym wyrządzaniu szkód. 2.W szczególności właściciele mają obowiązek pielęgnowania zieleni niskiej i wysokiej istniejącej na terenie nieruchomości, zwłaszcza poprzez prowadzenie zabiegów agrotechnicznych, zapobieganie rozwojowi chorób i szkodników inwazyjnych.
§ 4
Usuwanie wraków pojazdów samochodowych ciąży na jego ostatnim właścicielu. W przypadku, gdy odnalezienie ostatniego właściciela wraku pojazdu przedłuża się, usunięcie wraku pojazdu odbywa się w trybie wykonania zastępczego przez gminę.
§ 5
1.Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości niepublicznej może odbywać się tylko w miejscach wyposażonych w trwałą, zwartą, utwardzoną i szczelną nawierzchnię uniemożliwiającą przedostawanie się wody poużytkowej do gruntu. 2.Miejsce mycia samochodu winno ponadto posiadać urządzenie do odprowadzenia wód poużytkowych do urządzeń kanalizacji sanitarnej lub działających w obiegu zamkniętym.
§ 6
Zabrania się: 1.Spalania odpadów komunalnych; 2.Wypalania bądź spalania suchych traw, liści i innych pozostałości roślinnych w obrębie zwartej zabudowy mieszkaniowej; 3.Wylewania ciekłych odpadów komunalnych poza zbiorniki przeznaczone do ich gromadzenia; 4.Wylewania do kanalizacji ściekowej zużytych olejów, smarów i innych zanieczyszczeń pochodzących z napraw lub konserwacji pojazdów; 5.Wywożenia i wysypywania odpadów stałych w miejscach do tego nieprzeznaczonych; 6.Zakopywania /dołowania/ stałych odpadów komunalnych; 7.Gromadzenia odpadów i zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego w celu ich późniejszego usunięcia, z zastrzeżeniem § 8 oraz § 24. 8.Wykorzystywania nieczynnych studni przydomowych do gromadzenia odpadów komunalnych /ciekłych i stałych/; 9.Gromadzenia w pojemnikach na odpady: śniegu, lodu, błota, piasku, gruzu, gorącego żużla i popiołu, liści i innych zanieczyszczeń roślinnych.
Rozdział III WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENACH UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 7
Użytkownikom terenów użyteczności publicznej zabrania się: 1.Niszczenia znajdujących się na tych terenach elementów infrastruktury technicznej takich jak: ławek, koszy na śmieci, zbiorników wodnych, instalacji oświetleniowej, tablic informacyjnych i innych elementów; 2.Niszczenia roślinności niskiej i wysokiej /zieleni/; 3.Hałasowania i zachowywania się w sposób wykraczający poza ogólnie przyjęte normy; 4.Zanieczyszczania wody znajdującej się w zbiornikach wodnych; 5.Jazdy na rowerach po alejkach parkowych użytkowanych przez pieszych; 6.Wyrzucania i wylewania odpadów na tereny zielone; 7.Palenia ognisk w miejscach do tego celu nieprzeznaczonych oraz spalania odpadów zgromadzonych w koszach ulicznych i pojemnikach na odpady. 8.Odprowadzania nieczystości ciekłych do rowów otwartych, zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej oraz pompowania ich na pola, łąki, itp.,
§ 8
Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z chodnika mogą być czasowo zgromadzone na terenie ciągów komunikacyjnych w sposób niepowodujący zakłóceń w korzystaniu z nich.
§ 9
Na terenach użytku publicznego zabrania się mycia i wykonywania napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie napraw i mycia pojazdów.
§ 10
Zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów stanowiących własność komunalną poprzez naklejanie plakatów, reklam, pisanie haseł bądź wykonywanie rysunków bez zgody właściciela lub zarządcy obiektu. Plakaty, reklamy, nekrologi itp. powinny być umieszczone na odpowiednich tablicach, w gablotach lub na słupach ogłoszeniowych.
§ 11
Właściciele nieruchomości, na terenie których znajdują się place zabaw dla dzieci zobowiązani są do: 1.Utrzymywania urządzeń do zabaw w należytym stanie technicznym i sanitarnym, zapewniającym bezpieczeństwo i zachowanie zasad higieny. 2.Wymiany pisaku w piaskownicach, co najmniej 1 raz w roku kalendarzowym;
§ 12
1.Na terenach publicznych /drogach, placach, zieleńcach itp./ rozmieszcza się kosze uliczne oraz kontenery przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów w ilości zależnej od potrzeb oraz stopnia natężenia ruchu pieszego. 2.Obowiązek instalowania koszy na drogach publicznych oraz usuwania zgromadzonych w nich odpadów, ciąży na zarządcy drogi, a na innych nieruchomościach na ich właścicielu.
§ 13
Placówki handlowe, usługowe, gastronomiczne i inne, w których natężenie ruchu tego wymaga, winny być wyposażone w pojemniki w ilości zapewniającej utrzymanie porządku i czystości. W szczególności pojemniki te winny być umieszczone przy wejściu do obiektu lub na teren.
§ 14
Organizatorzy imprez masowych lub zgromadzeń o charakterze publicznym oraz targowisk zapewniają wystarczającą ilość pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych oraz odpowiedniej ilości szaletów przenośnych zarówno na terenie, na którym zorganizowana jest impreza, zgromadzenie, targowisko jak i na terenach przyległych.
§ 15
Zabrania się gromadzenia w koszach ulicznych odpadów komunalnych powstających w lokalach handlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkalnych.
Rozdział IV RODZAJE POJEMNIKÓW DO GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH
§ 16
Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych służą wyłącznie do gromadzenia tych odpadów.
§ 17
1.Do gromadzenia odpadów komunalnych stosuje się pojemniki spełniające wymagania określone w ust. 2 i 3 o pojemności od 110 l do 7.700 l, z zastrzeżeniem § 21 ust. 8 i § 22. 2.Pojemniki na odpady winny spełniać wymogi bezpieczeństwa i higieny sanitarnej, być wyposażone w szczelną pokrywę zabezpieczającą przed dostępem zwierząt i opadami atmosferycznymi. 3.Pojemniki winny być dostosowane do ręcznego lub mechanicznego ich opróżniania.
§ 18
Kosze uliczne na odpady ustawiane na drogach, chodnikach, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego powinny spełniać następujące wymagania: - pojemność montowanych koszy nie może przekraczać 120 l; - wygląd zewnętrzny koszy winien być estetyczny i harmonizować z otoczeniem.
§ 19
1.Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów, stosuje się - z zastrzeżeniem ust. 2 - pojemniki spełniające warunki określone w niniejszym regulaminie, stosownie oznakowane i przeznaczone wyłącznie do gromadzenia odpadów jednego rodzaju wg kategorii określonej w § 29, przy zastosowaniu następującej kolorystyki: - papier - kolor niebieski; - szkło - kolor zielony; - tworzywa sztuczne - kolor żółty; - tekstylia – kolor brązowy; - odzież – kolor kremowy; - przeterminowane leki – kolor pomarańczowy; 2.Dopuszcza się stosowanie opisanych i oznaczonych worków z tworzywa sztucznego, z zachowaniem kolorystyki opisanej w ust. 1 lub odpowiednio oznakowanych w sposób umożliwiający skuteczną selekcję odpadów.
§ 20
Przy ustalaniu niezbędnej ilości pojemników do gromadzenia odpadów, która zapobiega przepełnieniu pojemników, stosuje się miesięczne normy wytwarzania odpadów: - dla nieruchomości na obszarze zabudowy jednorodzinnej – 20 l/osobę; - dla nieruchomości w obszarze zabudowy jednorodzinnej, gdzie prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów – 10 l/osobę; - dla budynków wielomieszkaniowych – 1.100 l /na każde 10 mieszkań /bez segregacji odpadów/; - dla budynków wielomieszkaniowych – 1.100 l / na każde 20 mieszkań /z segregacją odpadów/; - dla biur, szkół, przedszkoli, ośrodków zdrowia, szpitali itp. – 3 l/m2 powierzchni użytkowej; - dla zakładów przemysłowych, rzemieślniczych i usługowych – 10 l/1 osobę; - dla sklepów i zakładów gastronomicznych – 12 l/m2 powierzchni użytkowej.
Rozdział V ZASADY I SPOSOBY GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH
§ 21
1.Każda nieruchomość zabudowana budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub obiektami użyteczności publicznej, winna być wyposażona w miejsce do ustawienia pojemników do gromadzenia stałych odpadów komunalnych, które winno być utrzymywane w czystości i porządku. 2.Miejsce ustawienia pojemników winno posiadać równą i utwardzoną nawierzchnię zabezpieczoną przed zbieraniem się wody i błota oraz nie może stwarzać utrudnień dla użytkowników i właścicieli sąsiednich nieruchomości. 3.W przypadku braku możliwości zlokalizowania miejsca ustawienia pojemników, zapewniającego łatwy dojazd samochodu, pojemniki mogą być ustawiane w miejscu poza nieruchomością, po uzyskaniu zgody właściciela terenu lub wystawiane przez właściciela nieruchomości w miejsce łatwo dostępne na czas odbioru odpadów i bezzwłocznie usuwane. 4.Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości. 5.Pojemniki na stałe odpady komunalne należy ustawiać w granicach nieruchomości, w miejscach łatwo dostępnych dla pracowników odbiorcy odpadów, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości także dla mieszkańców nieruchomości sąsiednich. 6.Właściciel lub zarządca nieruchomości zobowiązany jest do przeprowadzania dezynfekcji pojemników odpowiednio do potrzeb. 7.Ilość oraz wielkość pojemników musi być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów. 8.W przypadkach przejściowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów, dopuszcza się gromadzenie odpadów stałych w szczelnie zamkniętych workach.
§ 22
1.Do zbierania odpadów na terenach budów mogą być wykorzystywane: kontenery, worki i inne pojemniki nienormatywne zapewniające zachowanie porządku i czystości oraz uniemożliwiające pylenie. 2.Dopuszcza się krótkotrwałe i uzasadnione procesem budowlanym, gromadzenie zmieszanego gruzu budowlanego luzem. 3.Odpady remontowe, poza granicami placu budowy należy gromadzić w osobnych pojemnikach. 4.Odbiór odpadów powstałych podczas remontów, wykonywanych samodzielnie przez właściciela nieruchomości, należy zlecić indywidualnie przedsiębiorcy, który w ramach usługi dostarcza odpowiednie pojemniki, kontenery lub worki plastikowe do gromadzenia takich odpadów oraz zapewnia ich odbiór.
§ 23
1.Ciekłe odpady komunalne winny być gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych. Dopuszcza się unieszkodliwianie ciekłych odpadów komunalnych w atestowanych, indywidualnych systemach oczyszczania ścieków. 2.Wielkość szczelnego zbiornika na odpady ciekłe musi być dostosowana do planowanej częstotliwości wykonywanej usługi opróżniania zbiornika. 3.Opróżnianie zbiornika powinno odbywać się w sposób uniemożliwiający wycieki, zanieczyszczenie gleby oraz emisję zapachów. 4.Dezynfekcja zbiorników powinna odbywać się z częstotliwością stosowną do potrzeb i w sposób, zapewniający zachowanie odpowiedniego standardu sanitarno-epidemiologicznego.
§ 24
1.Odpady komunalne wielkogabarytowe mogą być gromadzone na terenie nieruchomości wyłącznie w celu ich jak najszybszego usunięcia, w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione. 2.Dopuszcza się wystawianie odpadów wielkogabarytowych na tereny użytku publicznego wyłącznie w celu przygotowania ich do odbioru przez czas nieprzekraczający jednej doby. 3.W celu wywozu odpadów wielkogabarytowych termin i sposób odbioru należy uzgodnić indywidualnie z odbiorcą odpadów.
§ 25
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeznaczony dla gospodarstw domowych, jest odbierany i gromadzony nieodpłatnie: 1)przez przedsiębiorców, z którymi zawarto umowę na odbieranie odpadów komunalnych; 2)w stacjonarnych lub mobilnych Punktach Gromadzenia Odpadów Problemowych; 3)w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju, co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu; 4)w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wykaz tych punktów, z adresami, umieszczony jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Obornikach Śląskich na portalu tematycznym poradnik interesanta, zakładka: ochrona środowiska.
Rozdział VI CZĘSTOTLIWOŚĆ I ZASADY WYWOZU ODPADÓW KOMUNALNYCH
§ 26
1.Usuwanie stałych odpadów komunalnych z nieruchomości o zabudowie wielorodzinnej lub zamieszkania zbiorowego winno odbywać się nie rzadziej niż raz w tygodniu. 2.Usuwanie stałych odpadów komunalnych z pozostałych nieruchomości zabudowanych winno odbywać się z częstotliwością nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie. 3.Usuwanie stałych odpadów komunalnych z terenów użytku publicznego powinno się odbywać wg potrzeb z częstotliwością zapewniającą stałe utrzymanie czystości i porządku. W szczególności częstotliwość ta winna zapewniać nieprzepełnienie pojemnika. 4.Usuwanie ciekłych odpadów komunalnych powinno się odbywać z częstotliwością i w sposób zapobiegający przepełnieniu zbiornika.
§ 27
Właściciel nieruchomości obowiązany jest do przechowywania przez okres co najmniej dwóch lat umów oraz dowodów zapłaty za usługi odbioru odpadów komunalnych oraz za opróżnianie i wywóz nieczystości ciekłych.
§ 28
Usuwanie odpadów z nieruchomości odbywa się w dni powszednie w godzinach od 630 do 2100.
Rozdział VII SELEKTYWNA ZBIÓRKA ODPADÓW KOMUNALNYCH
§ 29
1.W celu ograniczenia ilości odpadów komunalnych stałych, na obszarze gminy Oborniki Śląskie wprowadza się selektywną zbiórkę odpadów z podziałem na: szkło opakowaniowe, tworzywa sztuczne, makulaturę, tekstylia, odzież, odpady ulegające biodegradacji i przeterminowane leki z wyjątkiem leków cytostatycznych. 2.W ramach selektywnej zbiórki odpadów, gromadzenie odpadów wg kategorii określonych w ust.1 odbywa się wyłącznie w pojemnikach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów.
§ 30
1.Szkło, tworzywa sztuczne i makulatura gromadzone są selektywnie w odpowiednio oznakowanych pojemnikach. 2.Zasady i sposoby gromadzenia odpadów określonych w ust. 1 oraz częstotliwość ich odbioru określają przepisy rozdziału V i VI.
§ 31
1.Tekstylia, odzież i przeterminowane leki, gromadzone mogą być wyłącznie w pojemnikach przeznaczonych na ten cel i stosownie oznakowanych, które wystawiane będą okresowo na terenach użytku publicznego, nie rzadziej niż 1 raz w roku. 2.Informacja o prowadzeniu selektywnej zbiórki odpadów o których mowa w ust. 1 oraz o terminie ich odbioru zostanie podana do wiadomości publicznej poprzez ulotki informacyjne, obwieszczenie w prasie lokalnej i rozplakatowanie ogłoszeń.
§ 32
1.Selektywna zbiórka odpadów na obszarze gminy odbywa się bezpłatnie. Obowiązek odbioru odpadów zebranych w ramach selektywnej zbiórki odpadów, spoczywa na podmiotach prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych. 2.Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, są zobowiązane do selektywnego odbierania oraz do ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. 3.Gmina zapewnia warunki funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów ulegających biodegradacji, poprzez organizację kompostowni gminnej odpadów, aby było możliwe ograniczanie składowania tych odpadów.
§ 33
1.Odpady kuchenne ulegające biodegradacji należy gromadzić odrębnie w sposób zapewniający ich selektywną zbiórkę. Na terenie nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej odpady kuchenne można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu. 2.Odpady roślinne powstające na terenie nieruchomości w wyniku pielęgnacji zieleni / uschnięte chwasty, wygrabione liście, skoszona trawa, wycięte gałęzie drzew, przycięte krzewy /, w przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości, podlegają obowiązkowo wywozowi tych odpadów do kompostowni gminnej. 3.Zabrania się gromadzenia różnych odpadów podlegających selektywnej zbiórce w jednym pojemniku lub worku. W takim przypadku odbiorca ma prawo odmówić jego odbioru w ramach selektywnej zbiórki odpadów. 4.Odpady zmieszane podlegają odbiorowi na zasadach ogólnych.
§ 34
Przy dokonywaniu selektywnej zbiórki odpadów mają odpowiednie zastosowanie przepisy niniejszego regulaminu odnoszące się do gromadzenia i usuwania odpadów w sposób nieselektywny.
Rozdział VIII INNE WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY WYNIKAJĄCE Z GMINNEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI
§ 35
1.Gmina zapewnia warunki ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, poprzez osiągnięcie następujących wskaźników: - do dnia 31 grudnia 2010 r. – do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, - do dnia 31 grudnia 2013 r. – do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. 2.Zakładając powyższe poziomy odniesienia dla gminy Oborniki Śląskie niezbędne do odzysku i unieszkodliwienia (poza składowaniem) ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wyniosą około: - do roku 2010 339,0 Mg/rok (25 %) - do roku 2013 798,1 Mg/rok (50 %)
Rozdział IX OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE
§ 36
1.Właściciele i opiekunowie zwierząt są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami, w tym w szczególności do niepozostawiania ich bez nadzoru. 2.Utrzymujący zwierzęta domowe ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie utrzymywanych zwierząt. 3.Zwierzę powinno być należycie uwiązane lub znajdować się w pomieszczeniu zamkniętym, lub znajdować się na terenie ogrodzonym uniemożliwiającym samodzielne wydostanie się zwierzęcia z zachowaniem przepisów o ochronie zwierząt. 4.Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.
§ 37
Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego takich jak ulice, chodniki, parki, zieleńce itp., a także klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.
§ 38
Niedopuszczalne jest zakłócanie ciszy i spokoju przez zwierzę np. poprzez uporczywe szczekanie.
§ 39
Zabrania się szczucia psami lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.
§ 40
1.Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscu mało uczęszczanym i pod warunkiem, iż pies posiada kaganiec, a opiekun /właściciel psa/ ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. Wyjątek ten nie dotyczy ras niebezpiecznych. 2.Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej. 3.Zakazuje się wyprowadzania psów na tereny gier i placów zabaw. 4.Zakazy zawarte w ust. 2 i 3 nie dotyczą osób niewidomych poruszających się z psem przewodnikiem i osób niepełnosprawnych poruszających się z psem opiekunem.
§ 41
Psy winny być zaopatrzone w znaczek rejestracyjny oraz regularnie poddawane wymaganym szczepieniom według odrębnych przepisów.
§ 42
1.Wszystkie psy przebywające w miejscach publicznych bez właściciela oraz bezpańskie psy będą odławiane i przekazywane do schroniska dla zwierząt z zachowaniem przepisów o ochronie zwierząt. 2.Koszty związane z odłowieniem psa oraz koszty pobytu w schronisku ponosi właściciel psa.
§ 43
1.Dopuszcza się utrzymywanie gołębi w rejonach, w których występuje zabudowa mieszkaniowa, jeżeli nie jest to uciążliwe dla ludzi, a nadto nie powoduje zanieczyszczenia terenów przeznaczonych do wspólnego użytku oraz nieruchomości sąsiednich. 2.Hodowlę i utrzymywanie gołębi na terenach zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się za zgodą właściciela nieruchomości i wszystkich jej lokatorów.
Rozdział X ZASADY UTRZYMANIA I CHOWU ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 44
Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich z wyłączeniem drobiu i królików na nieruchomościach położonych w granicach administracyjnych miasta w promieniu 15m od budynków mieszkalnych oraz 100 m od urzędów, organów administracji, szkół i placówek w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, instytucji kulturalnych, zakładów opieki zdrowotnej. Nie dotyczy to płatników podatku rolnego utrzymujących się wyłącznie z rolnictwa.
§ 45
1.Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i usuwania odpadów oraz nieczystości powstających w związku z chowem zwierząt w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, w szczególności przepisami sanitarno-epidemioligicznymi oraz prawem ochrony środowiska. 2.Nieczystości nie mogą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych. 3.Gnojówkę oraz gnojowicę należy gromadzić w oddzielnych od ciekłych odpadów komunalnych, szczelnych zbiornikach bezodpływowych.
§ 46
Na terenach nie wymienionych w § 45 dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami: 1.Zwierzęta gospodarskie utrzymywane na nieruchomości powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem tej nieruchomości. 2.Hodowla nie powoduje nadmiernych uciążliwości takich jak hałas czy wydzielanie uciążliwych zapachów w stosunku do nieruchomości sąsiednich.
§ 47
Właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło teren użytku publicznego obowiązany jest do uprzątnięcia zanieczyszczenia.
§ 48
Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania odchodów pozostawionych przez te zwierzęta w miejscu postoju tych zwierząt lub przemieszczania się ich, jeżeli miejscami tymi są utwardzone lub wyasfaltowane drogi i place publiczne.
Rozdział XI OBOWIĄZEK DERATYZACJI
§ 49
Obowiązkową deratyzacją, przeprowadzaną raz w roku, objęte są nieruchomości zabudowane budynkami wielomieszkaniowymi, obiektami użyteczności publicznej, obsługi ludności oraz nieruchomości, w obrębie których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie oraz na gminnym składowisku odpadów komunalnych.
§ 50
Deratyzację na terenach nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi przeprowadza się w miarę potrzeby.
Rozdział XII OBOWIĄZKI ODBIORCY ODPADÓW
§ 51
Odbiorcy odpadów zobowiązani są do: 1/ dokonywania odbioru i transportu odpadów samochodami specjalistycznymi przystosowanymi do przewożenia odpadów w sposób zabezpieczający przez rozsypywaniem, wylewaniem, pyleniem itp. oraz czytelne oznakowanymi poprzez umieszczenie na nich nazwy firmy; 2/ utrzymywania pojazdów w należytym stanie technicznym i sanitarno-higienicznym; 3/ usuwanie zanieczyszczeń powstałych w trakcie dokonywania odbioru lub transportu odpadów; 4/ zawierania indywidualnych umów na odbiór odpadów; umowa winna zawierać: oznaczenie stron, datę zawarcia umowy, numer zezwolenia które posiada odbiorca odpadów, zakres wykonywanej usługi, w szczególności określenie ilości i częstotliwości odbioru odpadów; 5/ wystawiania dokumentu poświadczającego wykonanie usługi – dowodu zapłaty.
Rozdział XIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 52
Niewykonywanie obowiązków określonych niniejszą uchwałą podlega odpowiedzialności karnej określonej w ustawie.
§ 53
Traci moc uchwała nr 0150/XVI/129/04 Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Oborniki Śląskie.
§ 54
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Obornik Śląskich.
§ 55
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Szczepan Antoszczyszyn
Przewodniczący Rady Miejskiej
|